پیش بینی بهتر بیماری عروق کرونر در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 با یک رویکرد جدید

28  سپتامبر 2018- محققان با استفاده از آنالیز ژنتیکی توانستند خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر(CAD) را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 تعیین کنند.
دانشمندان مرکز دیابت Joslin می گویند: افزودن آنالیز ژنتیکی به تجزیه و تحلیل های آینده می تواند پیش بینی خطرCAD را نسبت به روش های موجود بهبود بخشد.
در حال حاضر شاخص هایی مانند وزن، غلظت قند خون، کلسترول، فشار خون و تاریخچه ی مصرف سیگار، برای تعیین خطر CAD در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مورد استفاده قرار می گیرد.CAD شایع ترین نوع بیماری قلبی است و احتمال ابتلا به این بیماری برای افراد دیابتی بیشتر است. با این حال، حفظ سطح قند خون در یک محدوده ی سالم، تبعیت از یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات و ورزش منظم می تواند این خطر را کاهش دهد.
تا همین اواخر، تصور می شد که بررسی عوامل ژنتیکی مختلف، برای تعیین افراد در معرض خطر CAD، کارایی چندانی ندارد، اما مطالعه ی جدید محققان Joslin این تصور را تغییر داد.
محققان به بررسی نمره ی خطر ژنتیکی از 160 مکان ژنی که در افراد مبتلا به CAD شناسایی شده بود، پرداختند.سپس نتایج را با یافته های دو تحقیق دیگر که بر روی دیابت نوع 2 انجام شده بود، مقایسه کردند: مطالعه ی ACCORD[1] و مطالعه ی ORIGIN[2] .
محققان دریافتند که نمرات ژنتیکی می تواند حوادث مهم کرونر را در آینده، پیش از افزایش وزن یا آشکار شدن افزایش کلسترول، پیش بینی کند. این امر می تواند مهم باشد زیرا مردم می توانند زودتر برای درمان اقدام کنند و از بروز این حوادث جلوگیری کنند، اگر چه این نمره ژنتیکی نمی تواند بهترین روش پیشگیری را به فرد توصیه نماید.
دکتر Alessandro Doria، از بخش اپیدمیولوژی و ژنتیک که در این تحقیق شرکت داشته است، گفت: این پیش بینی چندان چشمگیر نیست، اما خیلی بهتر از انتظار ما است. یافته های این تحقیق در مجله ی Diabetes Care منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/sep/new-approach-could-better-predict-coronary-artery-disease-in-people-with-type-2-diabetes-93606876.html

 



[1]the Action to Control Cardiovascular Risk in Diabetes trial

[2]Outcome-Reduction with an Initial Glargine Intervention trial